vrijdag 17 juni 2016

Leesautobiografie

Vroeger, toen ik klein was las mijn hait/mem me elke avond voor. Hier genoot ik als klein meisje erg van. Niet alleen om het lezen, maar ook omdat ik dan even een momentje met hait of mem alleen had. Vaak werd ik voor gelezen uit een Disneyboekje. Bij deze boekjes zat ook een luister cd, zodat ik, als mijn hait of mem niet thuis was, toch mijn boekje uit kon lezen. 
Omdat ik als klein meisje niet altijd even goed in mijn vel zat, ging ik ook dan, vaak rustig boven zitten, luisterend naar de cd die mij dan dat boekje voorlas

Op mijn vierde ging ik naar de basisschool. Hier werd ons, zoals ik me nog kan herinneren, elke ochtend voorgelezen. We zaten dan, nadat de school om half negen begon, met z’n allen in een grote kring. Allemaal waren we erg stil, aandachtig zaten we te luisteren totdat onze juf zei: “en toen kwam er een olifant… en die blaast het boekje dicht “. 
Zo begon elke ochtend op de basisschool in groep 1&2.

Ook in groep 3&4 werd ons nog regelmatig voorgelezen. Natuurlijk niet meer elke ochtend, zoals in groep 1&2. Maar ook hier zaten we met z’n allen in een grote kring als er op het programma van onze juf een halfuurtje lezen stond. Elke week mocht iemand anders een boek uitkiezen wat in die week werd voorgelezen. Als ik weer aan de beurt was koos ik meestal een boek over stoere prinsen die hun princes voor alles beschermden. Boekjes over stoere jongens en mooie meisjes, daar hield ik van.

In groep 5&6 aangekomen kon de hele klas nu ook zelf een boekje lezen. Hier begonnen we nu dus ook mee. Elke ochtend startten we met een half uurtje voor ons zelf lezen. heel snel las ik niet, ook al kon ik dat wel. Op deze leeftijd hield ik al niet meer zoveel van lezen. Elke ochtend een half uur lezen was voor mij lang genoeg. Omdat ik liever iets anders deed dan lezen, koos ik altijd het dunste boek wat er was, zodat ik niet twee weken lang in het zelfde saaie boek aan het lezen was. Wel stonden deze boeken al wat dichter bij de realiteit dan de boeken die werden voorgelezen toen ik nog klein was. Nu gingen de boeken over echte mensen, mensen zoals jij en ik. Het lezen werd serieuzer en we moesten steeds beter kunnen lezen. 
In groep 5&6 begonnen we ook met het zo veel mogelijk woordjes leren binnen een bepaalde tijd. Hoe meer woordjesje las, hoe hoger je leesniveau was. Dit kon ik goed. Als snel zat ik in het hoogste niveau en moest dus de moeilijkste boeken lezen. Oh, wat vond ik dit vervelend…

Groep 7&8. Nu kwam het echte werk. Dikke boeken moesten er gelezen worden. Boekverslagen moesten er geschreven worden. Leuk vond ik dit niet, maar gelukkig werden de boeken nu wat interessanter. “het geheim van Floor” dat boek heb ik denk ik wel 3 x gelezen in groep 7&8. 
Verder las ik boeken zoals: “Radeloos”. Boeken van Carry Slee, dat vond ik nog wel eens leuk om te lezen.

Bij ons thuis word er ook niet veel gelezen. Wel tijdschriften en stripbladen zoals “Donald Duck”door mijn broertje en “Het geheim” door mijn moeder. Zelf lees ik op vakantie wel eens de “Girlz echt een meidenblad. Mijn vader leest nooit, die is in zijn vrije tijd altijd in de schuur te vinden. 

Op mijn verjaardag krijg ik nog wel eens een boek van mijn beppe. Ook dit zijn nog steeds boeken van Carry Slee. Deze boeken lees ik alleen als ik voor school een boekverslag moet maken. Uit mezelf zal ik dus nooit een van die boeken uit de kast pakken. 

In klas 1,2 en 3 moesten we 3 boekverslagen maken. Bij Nederlands moesten we ook altijd lezen als we ons huiswerk afhadden. Dat was ongeveer een half uur per week. 
Ik denk dat ik ongeveer 5 boeken heb gelezen in klas 1,2 en 3.

Persoonlijke top 5
1. Joël – Carry Slee
2. Bon Bini Beach – Suzanne Vermeer
3. ik was 12 en ik fietste naar school – Sabine Dardenne
4. ik was 15 en verslaafd – Julie B.
5. het achterhuis – Anne Frank

Aan mijn top 5 kunt u zien dat ik het liefst non-fictie boeken lees. Fictie boeken zijn niet mijn favoriet. Dit vind ik vaak te nep en daardoor raken zulke boeken me niet. 

In de vierde klas heet het eerste boek dat ik ga lezen “de kleine blonde dood”. Dit boek lijkt me mooi, en ik denk dat het me erg aanspreekt. Natuurlijk moet ik meer boeken lezen maar ik weet nog niet welke dit zijn. Hier ga ik nog naar op zoek en ik hoop dat mijn docent Nederlands me hierbij een beetje kan helpen. Door mijn voorkeuren met haar te delen en zij haar ervaringen met mij deelt denk ik dat ik dit jaar nog een paar mooie en bijzondere boeken ga lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten